ارتفاع صوت
وبسایت علمی_مذهبی اقراء(انجمن قاریان نوجوان)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ارتفاع صوت، زیر یا بم بودن آن نسبت به دیگر اصوات است. بیتردید متوجه شدهاید که اغلب مردان با صدائی بمتر از زنان و کودکان صحبت میکنند و آواز میخوانند. هنگام خواندن یک ترانه نیز واژهها نسبت به یکدیگر با زیر و بمهای متفاوتی ادا میشوند. گفتار، بدون زیر و بم خستهکننده است و بدتر آنکه بدون صداهای زیر و بم گوناگون، موسیقی به معنائی که میشناسیم وجود نخواهد داشت. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زیر و بم صداها یا بسامد (با فرکانس) نوسانهای آن تعیین میشود. هر چه نوسان تندتر، صدا زیرتر و هر چه کُندتر باشد صدا بمتر خواهد بود. بسامد نوسان بر حسب سیکل در ثانیه سنجیده میشود. در پیانو، بسامد زیرترین صدا ۴۱۸۶ سیکل در ثانیه است و بمترین صدا بسامدی حدود ۲۷ سیکل در ثانیه دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بهطور عام، هر چه شی نوسانکننده کوچکتر باشد نوسانی تندتر خواهد داشت و صدای حاصل از آن زیرتر خواهد بود. از میان دو سیم که درازای متفاوتی دارند (و کشیدگی و قطرشان یکسان است) سیم کوتاهتر با زخمه زدن صدائی زیرتر ایجاد میکند. سیمهای به نسبت کوتاه ویلون، صداهائی زیرتر از سیمهای طویل کُنتریاس پدید میآورند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
صدائی که دارای زیر بم یا ارتفاع معین باشد، صدای موسیقائی (tone) نامیده میشود. نوسانهای یک صدای موسیقائی، دقیق است و در فواصل زمانی منظم و یکسان به گوش میرسد. از سوی دیگر، سر و صداها (صدای ترمز اتومبیل یا سنج) زیر و بم معینی ندارند و از نوسانهائی نامنظم پدید میآیند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دو صدای موسیقائی هنگامی متمایز به گوش میرسند که زیر و بمی آنها متفاوت باشد. تفاوت زیر و بمی یا ارتفاع دو صدای موسیقائی فاصله (interval) نامیده میشود. زمانیکه فاصلهٔ میان دو صدا یک اُکتاو (oclave) باشد، آن دو کیفیتی بسیار مشابه خواهند داشت. در این حالت، بسامد صدای زیرتر دو برابر دیگری است. هنگامیکه دو صدا با فاصلهٔ اُکتاو همزمان به صدا درآیند، چنان در هم میآمیزند که بهنظر میآید در صدائی واحد ادغام میشوند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فاصلهٔ اُکتاو در موسیقی دارای اهمیت است. این فاصله، فاصلهٔ میان نخستین و آخرین صداهای تشکیلدهندهٔ گام معروف موسیقی است گام زیر را کُند و آرام (از چپ به راست) بخوانید: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
میبینید که با رسیدن به 'دو' ی بالائی - که 'دو' ی پایین را 'مضاعف' میکند - فاصلهٔ اُکتاو را با هفت صدا که هر کدام زیر و بمی متفاوتی دارند پُر کردهاید. حرکت شما به بالا، پیوسته و مانند صدای آژیر نیست؛ شما اُکتاو را با تعداد معینی از صداها پُر میکنید. اگر از 'دو' ی بالا شروع کنید و گام را به سمت بالا ادامه دهید، هر کدام از صداهای هفتگانه در اُکتاوی بالاتر نیز مضاعف خواهند شد. این گروه هفت صدائی، اساس موسیقی در تمدن غرب بوده است. صداهای هفتگانه همانگونه که در (تصویر زیر) نشان داده شده، با شستیهای سفید پیانو نواخته میشوند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
با گذشت زمان، پنج صدا، به هفت صدای اصلی افزوده شد. این صداها، با شستیهای سیاه پیانو نواخته میشوند. تمام صداهای دوازدهگانه مانند هفت صدای اصلی در اُکتاوهای بالاتر و پایینتر از خود 'مضاعف' میشوند. هر کدام از صداها 'وابستگانی نزدیک' در ۱، ۲، ۳ یا چند اُکتاو دورتر دارد. (در موسیقی غیر غربی، اُکتاو ممکن است به تعداد دیگری از صداها تقسیم شود. برای نمونه، هفده یا بیست و دو صدا). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فاصلهٔ میان بمترین و زیرترین صداهائی که یک آوازخوان یا ساز میتواند اجراء کند، وسعت صوتی (pitch range) یا بهطور ساده وسعت نامیده میشود. وسعت صدای کسی که تعلیم آواز ندیده است بهطور معمول میان ۱ تا ۲ اُکتاو و وسعت صوتی پیانو بیش از هفت اُکتاو است. هنگامیکه دو آوازخوان زن و مرد یک ملودی را با هم میخوانند، اغلب آن را به فاصلهٔ یک اُکتاو از یکدیگر اجراء میکنند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سازمان بخشیدن به صداهای زیر و بم، نخستین کار آهنگساز است. آهنگساز میتواند حس و حالتی ویژه را به کمک صداهای بسیار زیر یا بسیار بم در موسیقیاش بیافریند. برای نمونه، صداهای بم میتوانند حزن و اندوه یک مارش عزا را فزونی بخشند و صداهای زیر یک رقص را شادتر و سرزندهتر میکنند. اوجگیری مداوم به سمت صداهای هرچه زیرتر، اغلب بر تنش و هیجان موسیقی میافزاید. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گرچه موسیقی متعارف و آشنا برای ما بیشتر مبتنی بر صداهائی با زیر و بم معین است، اما صداهای بدون زیر و بم معین - مانند صدای طبل بزرگ و سنج - ایفاگر نقش مهمی در جنبهٔ ریتمیک موسیقی هستند. در مناطقی از آفریقا صدای طبلها، که فاقد زیر و بم معین است، اهمیت بسیار دارد و با پیشرفتهای نو در موسیقی الکترونیک، این صداها اندکاندک در موسیقی غرب نیز نقشی بنیادی ایفاء میکنند. |
بم ترین تا زیرترین مرتبه صوت
1_ باس(bass) یا صدای بم مردان
2_باریتون(bariton) یا صدای متوسط مردان (نه زیر و نه بم)
3_تنور (tenor)یا صدای زیر مردان
4_ آلتو یا کنتر آلتو(kontre alto) صدای بم رنان و کودکان
5_متزو سپرانو(mezzo soprano) یا صدای متوسط زنان و کودکان
6_ سپرانو (soprano) یا صدای زیر کودکان و زنان